luni, 1 ianuarie 2018

Cititul și sportul stimulează regenerarea neuronilor




Timp de mulți ani, neurogeneza și posibilitatea de a recupera celulele creierului pierdute au fost considerate concepte imposibile. Cu toate acestea, acum știm că neuronii pot fi, de fapt, recuperați prin adoptarea unor obiceiuri sănătoase.
La ce se referă neurogeneza
Neurogeneza este procesul uimitor prin care creierul nostru este capabil să creeze noi celule creierului, precum și conexiunile lor respective. Până de curând s-a crezut că, pe măsură ce creștem, creierul își pierde celulele nervoase și este distrus. Acum însă, există dovezi că neuronii se pot regenera.
Mai mult, s-a presupus că suferința unui accident traumatic sau consumul excesiv de alcool au dus la pierderea definitivă a agilității și competenței creierului, ambele fiind caracteristice unei persoane sănătoase și unor obiceiuri sănătoase.
În ciuda faptului că creierul nostru se schimbă de-a lungul anilor sau din cauza unor leziuni sau obiceiuri nocive (alcool, fumat), acest organ are capacitatea de a se regenera, creând noi căi și țesuturi neuronale. Cu toate acestea, pentru ca acest proces să aibă loc, trebuie să adoptăm o abordare proactivă pentru a stimula capacitatea naturală a creierului nostru. Există câțiva pașii pe care îi poți lua în calcul pentru a stimula neurogeneza.
Creierul uman cântărește aproximativ trei kilograme şi consumă aproape 20% din energia noastră totală. Tot ceea ce facem - fie că citim, studiem sau vorbim cu cineva - provoacă schimbări incredibile în structura creierului nostru. De fapt, destul de interesant, tot ceea ce gândim și simțim are un efect. De exemplu, dacă viața noastră de zi cu zi este construită pe stres sau suferim de anxietate, regiuni ale creierului (cum ar fi hipocampusul, care este asociat cu memoria) sunt adesea afectate, motiv penru care concentrarea şi mai ales memoria încep să dea rateuri când ne lăsăm copleşiţi de griji.
Deoarece creierul este ca o sculptură internă în formă de emoții, gânduri, acțiuni și obiceiuri de zi cu zi, iată cum poți îmbunătăți calitatea vieții, concentrându-te asupra sănătății tale mintale:
Exerciții fizice
Antrenamentul fizic și neurogeneza sunt foarte strâns legate. De fiecare dată când mergem la o plimbare, înotăm, alergăm în parc sau practicăm exerciții într-o sală de sport, creierul se oxigenează. Nu numai că stimulăm fluxul sangvin către creier (sânge mai curat și mai oxigenat), ci stimulăm și producția de endorfine.
Endorfinele îmbunătățesc starea noastră de spirit și, din acest motiv, ajută la combaterea stresului, consolidând astfel multe structuri neuronale. Orice tip de activitate care reduce nivelul de stres activează neurogeneza. Tot ce trebuie să faci este să îți dai seama care este cel mai bun exercițiu pentru tine (dansul, mersul pe jos, ciclismul etc). Nu uita de yoga, meditație și pilates.
O minte agilă, un creier puternic
Există multe modalități prin care creierul poate fi ținut activ pentru a putea procesa toate informațiile pe care le primește. Una dintre aceste metode este de-a face alte tipuri de exerciții – unele care implică creierul, și anume:
-    citind în fiecare zi, îți lărgeşti orizontul şi îmbogăţeşi mintea şi sufletul
-    învățarea unei noi limbi
-    rezolvarea de puzzle-uri
-    completarea integramelor
Dezvoltă o minte deschisă, receptivă la tot ce este în jur, socializează, călătorește, descoperă lucruri noi și caută noi hobby-uri.
Alimentația
Poate nu știai, dar grăsimea saturată este dușmanul creierului sănătos. De asemenea, mâncarea procesată și cea de tip fats-food încetinesc neurogeneza. De aceea este important să eviţi grăsimile şi să alegi prioritar vegetale în stare cât mai naturală.
În plus, nu trebuie uitat faptul că acest organ – creierul – are nevoie de energie încă de dimineață. De aceea nişte fructe sau o lingură de miere sunt întotdeauna bune la micul dejun. Iar alimente bogate în Omega-3 sunt, fără îndoială, cele mai bune pentru stimularea neurogenezei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu